Zanimivosti
Kako preizkusiti rabljen avto?
Nakup rabljenega avtomobila naj bo premišljen! Preberite, kaj vse je potrebno preveriti oziroma na kaj morate biti pri rabljenem avtu pozorni, da vam bo dolgo in dobro služil.
Pred ogledom
Ko ste se odločili za nakup določenega avtomobila, ste o njem zagotovo prebrali vse, kar vas je prepričalo, da je tak rabljen avtomobil pravi za vas, vašo družino in vaše potrebe. Ko sta znamka in model izbrana, pa se je seveda treba odpraviti na ogled posameznega avtomobila in se prepričati, da je dobro ohranjen.
Preden se peljete na ogled (kar je lahko tudi precej daleč), se o avtomobilu pozanimajte po telefonu. Prodajalca povprašajte o bistvenih stvareh – ali ima avto potrjeno servisno knjižico in vse ključe, na primer – sicer se vam lahko zgodi, da se boste vozili zaman. Pozanimajte se tudi o vlečni kljuki in ali so z avtom vozili težke tovore, ali je bil avto uporabljan v komercialne namene, ali je bil službeno vozilo itd.
Na ogled pojdite sami ali s partnerko, otroci vas bodo motili. Ogled naj poteka pri dnevni svetlobi in v lepem vremenu, da boste zlahka opazili »lepotne napake« avtomobila.
Preden se odpravite, si na spletu poglejte zemljevid področja, kjer si boste avtomobil ogledali. Če ga boste preizkusili, je namreč dobro, da ga lahko peljete tako po običajni cesti kot avtocesti (ali prazni neprometni cesti, kjer boste lahko dobro pospešili), blizu pa naj bo tudi večje (po možnosti prazno) parkirišče.
S seboj imejte beležko in svinčnik, da si boste zapisali vprašanja ali tisto, na kar morate pri pregledu opozoriti mehanika; baterijsko svetilko, da boste posvetili pod pokrov ali v podvozje; magnet (za ugotavljanje, ali se pod barvo skriva kit, ne potrebujete ravno profesionalne naprave; magnet naj ne bo močen, sicer lahko prime tudi čez kit); DVD, CD, mp3 predvajalnik ali drug medij, ki ga je možno predvajati v avtomobilu.
Na kraju ogleda
Najprej preglejte prometno dovoljenje, servisno knjižico in morebitne račune s servisov. Preverite, da ima avto navodila za uporabo, originalne ključe in rezervno kolo ter pribor za menjavo kolesa (oziroma pribor za popravilo pnevmatike).
Zunanji ogled
Preverite, da avto lepo stoji oziroma ne visi v nobeno stran. Reže oziroma razmaki med posameznimi deli karoserije morajo biti enakomerni oziroma enaki na levi in desni strani avtomobila.
Preverite, da avto nima udrtin od toče, razpok v laku in na plastičnih delih, da so avtomobilska stekla (tudi luči) cela. Kakšno pa so ogledala?
Razmislite, ali se vam zdi avto barvan. So na katerem delu avtomobila barvna odstopanja? Če so, vprašajte zakaj – je šlo za nezgodo ali korozijo? Ali se pod barvo skriva avtomobilski kit, lahko preverite tudi s pomočjo magneta.
Preverite platišča, pnevmatike in zavorne diske. So vse štiri pnevmatike iste znamke in imajo dovolj profila? So platišča iz litine opraskana? So običajna platišča zarjavela? V kakšnem stanju so zavorni diski?
Lezite pod avto in preverite šasijo. Je ta kje udarjena ali zarjavela? Se zdi zvita?
Notranjost rabljenega avtomobila
Ima avto intenziven vonj? Se zdi prekomerno odišavljen? Ima vonj po vlagi? Vonj po ljubljenčkih?
So sedeži, volan in prestavna ročica prekomerno obrabljeni? So v avtu dlake ljubljenčkov in sledi njihovih krempljev ali celo zob? Je steklo vzvratnega ogledala pikasto?
Najdete sledi vlage v preprogah tal ali v prtljažniku? So pikice od vlage na tkanini ki prekriva notranji strešni del?
Preverite vse »električne naprave«. Centralno odklepanje, tipke za odpiranje vseh štirih stekel, za nastavitev in ogrevanje zunanjih ogledal, strešno okno, avtoradio, gretje, klimatsko napravo, odmrznitev zadnjega stekla … Prepričajte se, da deluje gumb za izključitev zračne blazine na sprednjem sovoznikovem sedežu, da delujejo vsi varnostni pasovi … Se ob vžigu avtomobila pravilno prižgejo vse lučke na armaturni plošči? (Hkrati preverite, da so vstavljene in delujoče vse varovalke.)
Se vrata in prtljažnik odpirajo tekoče? Je možno voznikov sedež udobno namestiti? Kako se namesti volan? Imate s sedeža dober pregled nad zunanjostjo avtomobila in vam ne bosta delala težav vzvratna vožnja ali bočno parkiranje?
Kaj se skriva pod pokrovom?
Se zdi motor avtomobila pretirano čist ali izjemno umazan in masten? Se pod avtomobilom najdejo kapljice olja? Ima motor vonj po zažganem olju? Preverite olje – tako nivo kot barvo. Olje je lahko zelo iztrošeno ali pa barve bele kave, kar je ravno tako slab znak.
V kakšnem stanju je akumulator? Je na njem videti korozijo?
Testna vožnja rabljenega avtomobila
Testno vožnjo opravite z njegovim lastnikom na sovoznikovem ali zadnjem sedežu. Pri tem bodite večinoma tiho – gre za psihološki trik, kajti ljudje se ob tišini počutimo nelagodno in lastnik avtomobila bo skušal vzpostaviti pogovor ter bo zato morda povedal o avtu tudi kaj takega, česar sicer ni nameraval.
Od trenutka, ko obrnete ključ, bodite pozorni na to, ali povzroča motor kakšne nenavadne zvoke, ali prihaja do vibracij, in ali se vključi katera od kontrolnih lučk.
Vožnjo začnite počasi, da dobite občutek za avtomobil. Preverite, ali deluje tempomat, ter kako »mehki« so pedali in prestavna ročica ali je prestavljanje gladko (tudi v vzvratno prestavo). Nato na prazni cesti ali še bolje avtocesti pospešite, da vidite, ali je moč avtomobila zadovoljiva. Na avtocesti bodite še bolj pozorni na nenavadne vibracije – te so pri višji hitrosti pogostejše (prav tako pa tudi takrat, ko stojite na sklopki).
Na običajni cesti ali parkirišču preverite, kako se odziva volan in ali pri zavijanju ni »zraka«. Pri vožnji naravnost večkrat spustite volan in opazujte, ali avto zavije v eno ali drugo smer. Ravno tako preverite, ali pri hitremu ustavljanju drsi naravnost ali zapelje iz smeri, še pomembneje pa je, da zavore delujejo dobro in pedal ne deluje premehko.
Zapeljite čez nižji robnik, manjšo poškodbo v cestišču ali »ležečega policaja«. Kako se avtomobil odziva, ko zapeljete preko? Slišite pri tem kak nenavaden zvok ali se avto zatrese kot žele?
Po testni vožnji rabljenega avtomobila
Če ste si zapisali vse, kar vas je na avtu zmotilo, boste hitro vedeli, ali je to vozilo pametno kupiti ali ne. Nekaterih napak, na primer tresenje volanskega obroča ves čas vožnje, se ne sme spregledati, o nekaterih pa se lahko z voznikom pogovorite – bo odpravil napake on ali je pripravljen spustiti ceno, če jih boste odpravili sami? To seveda še ne pomeni, da boste avto kar kupili – priporočamo vam, da ga pred tem vseeno peljete še na pregled tehnične ustreznosti (kjer bodo izmerili CO2 v izpuhu in podobno) oziroma, da ga peljete na pregled k mehaniku, ki mu zaupate.
Če ste z avtomobilom še vedno zadovoljni, pa ga le vzemite za svojega… Ne pozabite le, da je potrebno vsa opažanja ob nakupu avtomobila zapisati tudi v kupoprodajno pogodbo, da ne boste imeli težav, če se kasneje izkaže, da je z njim kaj narobe.
So kilometri avtomobila realni?
Ob nakupu rabljenega vozila je višina prevoženih kilometrov avtomobila precej pomembna. Če so kilometri »prevrteni«, ste se namreč dvakrat ujeli v zanko: za avtomobil boste zaradi nižjih kilometrov plačali več, kasneje pa boste imeli večje stroške. Saj veste: če kaže avtomobil 120.000 namesto 250.000 kilometrov, se vam zlahka zgodi, da nekega dela ne boste zamenjali, saj ne boste niti vedeli, da je zamenjava že potrebna – in sledile bodo okvare.. Kako se temu izogniti?
Res je!
Če kupite avtomobil, za katerega se kasneje izkaže, da na števcu nima realnih kilometrov, lahko prodajalca prijavite policiji in zahtevate pravico na sodišču. Vendar pa lahko takšen postopek traja zelo dolgo, vi pa boste med tem tako brez avtomobila kot brez denarja. Bolje je, da takšnemu prodajalcu zgolj pošteno zagrozite s prijavo, izpostavljenostjo v medijih in podobno, ter se z njim nato dogovorite »na tiho«, saj boste tako dobili denar nazaj veliko hitreje, ker ne bo hotel, da mu uničite dobro ime in posel. Še bolje pa je seveda, če se o višini kilometrov prepričate, še preden kupite rabljeni avto.
Preverite kilometre
Kadar kupujete rabljen avto, je najbolje, če lahko podatke o njem glede na številko šasije (VIN) preverite pri pooblaščenem serviserju ali prodajalcu. Kadar to ni mogoče (ali temu vzporedno), velja plačati za izpis zgodovine vozila pri podjetju Carfax – če boste za vozilo plačali 10.000 eur, boste odšteli nekaj evrov tudi za izpis. Podatke, ki jih dobite pri serviserju oziroma Carfaxov izpis nato primerjajte s servisno knjigo – če so kilometri realni, se bodo podatki ujemali. Prav tako lahko dejanske kilometre potrdijo računi s servisa – ob servisu na račun običajno zapišejo, koliko km ima avtomobil.
Na podlagi teh podatkov lahko odkrijete marsikaj. Na primer: Če je glede na servisno knjigo prodajalec z avtomobilom naredil običajno 30.000 km letno, v zadnjem letu pa zgolj 12.000 km, zadeva zagotovo »smrdi« – ali je kilometre prevrtel, ali pa je bil avto morda celo hujše poškodovan v nezgodi in je zato dlje časa stal. (Ne pozabite, kilometre večina prodajalcev sicer »zbije« tik pred prodajo, pred potrebnim servisom in podobno.)
Iz teh podatkov boste videli tudi, koliko lastnikov je avtomobil zamenjal – če je imel »prave« lastnike, so imeli ti avto dlje časa (recimo vsaj 2 leti), če je šlo zgolj za lastnike, ki se skušajo s prodajo avtomobilov okoristiti, pa so bili ti kratkotrajni lastniki – pri teh je večja možnost, da so kilometri nerealni. (Če je bilo takšnih lastnikov več, je možno celo, da so bili kilometri večkrat prevrteni! Eden je zbil kilometre s 130.000 na 80.000, drugi kratkotrajni »lastnik« je pri dvigu na 120.000 km spet prevrtel nazaj na 90.000 in tako naprej.)
Kaj kaže na višino kilometrov?
Ne glede na to, ali ima avtomobil analogni ali digitalni števec, je možno kilometre »prevrteti« in jih na ta način znižati. Kadar kupujete rabljen avto, ga zato velja dobro pregledati in se prepričati o njegovem stanju, ne glede na to, kako pošten se vam na videz zdi prodajalec.
- Preglejte notranjost avtomobila – če ima avtomobil veliko kilometrov, je notranjost temu primerno obrabljena. Res je, obrabljeno prestavno ročico je prodajalec z lahkoto zamenjal (in popolnoma nova je pri starem avtu sumljiva), morda je zamenjal tudi volan, verjetno pa ni menjal ročice za odpiranje vrat z notranje strani, gumbov za odpiranje stekel, naslonjala za roko, oblazinjenja sedežev, pedalov in preproge pod njimi, plastike okoli odprtine za izvleko varnostnega pasu … Skratka – če si ogledate več rabljenih avtomobilov, boste hitro dobili občutek, kolikšna je normalna stopnja obrabe pri posamezni višini kilometrov, ter boste pozorni na odstopanja.
- Pri analognih števcih bodite pozorni na sam videz števca – če so na stekelcu nad njim prstni odtisi z notranje strani, če so na armaturni plošči reže, razpoke ali praske, ki kažejo na odpiranje, če cifre niso poravnane v ravno vrsto …
- Poiščite nalepke, ki označujejo menjavo olja in servis klimatske naprave (na vratih avtomobila ali pod pokrovom), saj na njih piše, kdaj je bila storitev opravljena in pri koliko kilometrih jo je potrebno ponovno opraviti.
- Preverite pnevmatike. Na njih boste našli štirimestno številko, pri kateri prvi dve cifri označujeta teden v letu, zadnji dve cifri pa leto. Številka 2812 na primer pomeni, da je bila pnevmatika izdelana v 28. tednu leta 2012. Zakaj je to pomembno? Če ima avtomobil na primer zgolj 30.000 km, pnevmatike (letne) pa so očitno nove, potem se velja vprašati, zakaj je bila potrebna menjava – so se res lahko obrabile tako hitro, čeprav je lastnik uporabljal nekaj mesecev na leto tudi zimske pnevmatike?!
- Avtomobil naj pregleda mehanik. Ta bo najlažje posumil, ali je skušal kdo prevrteti kilometre (opozorite ga na to možnost), pri digitalnih števcih bo lahko avtomobil tudi priklopil na računalnik (včasih goljufi pozabijo pobrisati kakšno informacijo oziroma se pri nekaterih avtomobilskih znamkah podatki zapisujejo na različnih krajih, ne le na osnovnem čipu). Preveri naj, ali najde nalepke za menjavo olja in drugih delov avtomobila. Tudi brez nalepk bo morda opazil, da kakšen del ni več originalen, ter vam povedal, pri koliko kilometrih se takšen del običajno zamenja.
Stanje kilometrov avtomobilov pri RBM centru
RBM center d.o.o. uvaža svoje rabljene avtomobile iz Nizozemske in Nemčije. Avtomobili so bili v teh dveh državah v lasti leasing hiš in uporabljani v sklopu operativnega leasinga. To pomeni, da je za vzdrževanje in servisiranje avtomobila skrbela leasing hiša sama, zato imajo avtomobili urejene servisne knjižice, poleg tega pa leasing hiša izda še certifikat o višini kilometrov – in tega si lahko potencialni kupec ogleda ob ogledu vozila.
Na Nizozemskem imajo sicer centralni register o višini prevoženih kilometrov vozil, prav tako pa je zavajanje o številu kilometrov kaznivo dejanje.
V Nemčiji centralnega registra sicer ni, vendar so “prevrtavanje” kilometrov, zavajanje o številu kilometrov ter izdelava opreme in računalniških programov v ta namen od leta 2005 kaznivo dejanje, ki se ga sankcionira z letom dni zapora.
Kako uspešno prodati rabljeni avto?
Nakup novega avtomobila običajno pomeni, da je potrebno najprej prodati starega. In medtem, ko želite za novega plačati kar najmanj, velja za vaš stari rabljeni avto ravno obratno: zanj želite iztržiti kar največ.
Rabljeni avtomobili so bili nekdaj zlata vredni, danes pa je trg precej zasičen z njimi, zato se dobro prodajo le najboljši. Če želite, da bi bil med njimi tudi vaš rabljeni avto, boste torej morali poskrbeti za kar nekaj stvari.
Razmišljajte kot kupec!
Pomislite na to, kakšen rabljeni avto bi kupili sami. Rabljena vozila nudijo danes veliko izbiro, torej se gotovo ne bi odločili za tista, ki so v slabem stanju. Tudi pri avtomobilu starejšega letnika in z nižjo ceno bi verjetno zahtevali, da je avto dobro vzdrževan. To pa za prodajalca pomeni naslednje:
- avtomobil je pripravljen na ogled kupcev, ko je čist;
- avtomobil ima servisno knjigo z redno vpisanimi vzdrževanji;
- avto ima originalno knjižico z navodili za uporabo;
- rabljeni avto ima originalne ključe in rezervne ključe.
Očiščen avtomobil je vreden več
Zakaj mora biti avto čist? Ker dobi kupec s tem vtis, da ste za avto dobro skrbeli (pa naj bo to res ali ne). Prav tako si vsakdo želi, da bi bil njegov novi avto »lep«, oziroma raje recimo, »sijoč«, saj velja avto nenazadnje tudi za statusni simbol.
Drugi razlog, zakaj želijo kupci videti očiščen avtomobil, pa je seveda ta, da lahko umazanija prikrije marsikatero lepotno napako. Kadar je avto umazan, si kupec torej lahko misli, da mu želite kaj prikriti – prasko, udrtino od toče ali podobno.
Samo čista zunanjost seveda ni dovolj – bleščeča barva oziroma lak lahko kupca za hipec premamita, a če so sedeži obloženi z drobtinami, če je armaturna plošča prašna, tla pa so polna pasjih dlak, bo kupec hitro odšel, ali pa vam bo hotel močno znižati ceno.
Zakaj je tako pomembna servisna knjiga?
Servisna knjiga je drugi dokaz, da ste z avtomobilom ravnali skrbno. Kaže, da ste ga redno vzdrževali, morda celo pri pooblaščenem serviserju, in ker je bil avto redno vzdrževan, obstaja manjša možnost, da bo z njim kaj narobe. Seveda to še zdaleč ni garancija, da se avto ne bo že naslednji dan pokvaril, a možnost je manjša.
Servisna knjiga je za marsikoga tudi dokazilo o realnih prevoženih kilometrih avtomobila. Marsikateri kupec se boji, da bo kupil malo rabljeno vozilo, ki se bo kasneje izkazalo za ne tako malo rabljeno, zato je servisna knjiga dobrodošla tudi s tega vidika.
Če želite, da vam bodo kupci zaupali, jim poleg servisne knjige ponudite tudi vse račune vzdrževanja avtomobila – če ste jih seveda shranili. Tako bodo z računov razbrali, koliko stane redno vzdrževanje avtomobila, ter kaj vse je bilo preverjeno in zamenjano na servisih. Pokažite jim tudi račune za nakup dodatne opreme, saj lahko vaš vložek v avto prav tako pomaga pri dobri ceni.
Knjižica z navodili za uporabo
Morda se vam zdi, da knjižica ni tako pomembna, a kar spomnite se, kako vam je prišla prav na začetku uporabe avtomobila. V njej ste preverili, kako se nastavi koda na avtoradiu, kolikšen tlak mora biti v pnevmatikah, kadar avtomobil vleče prikolico, kako se zamenja žarnica v žarometu … Navodila pridejo še kako prav vsakemu uporabniku, saj mu ni treba zaradi vsake malenkosti klicati na servis in spraševati, kaj je to in kaj ono.
Originalni ključi
Originalni ključi in rezervni ključi so komplet – eni namenjeni vsakdanji uporabi, drugi pa, kot pove že ime, so namenjeni uporabi takrat, kadar dostop do prvega ključa ni mogoč. Dvojni set ključev je pomemben zlasti takrat, kadar bosta avtomobil uporabljala dva voznika.
Ključi imajo seveda tudi »varnostni« pomen. Običajno pričajo o tem, da avto ni bil ukraden ali odvzet prejšnjemu uporabniku.
Kako objaviti oglas?
Če se odločite, da boste rabljeni avto prodali sami, ne pa ga odstopili posredniku, boste zanj verjetno iztržili več – če se boste držali zgornjih navodil, hkrati pa še navodil za objavo oglasa.
Oglas je najbolje objaviti na spletni strani s tovrstno ponudbo – na spletu lahko namreč avtomobil predstavite najbolje, saj imate na voljo precej prostora tako za besedilo kot fotografije. V obrazec vpišite čim več podatkov, pri čemer seveda velja, da naj bodo resnični. Zavajanje se ne izplača, saj lahko resnica hitro pride na dan – ne izplača se prodati avtomobila z lažmi, saj bo kupec vendarle poznal vaš naslov, torej se lahko v skrajnem primeru vaša cela družina znajde v škripcih. Prav tako ni smiselno, da avto večkrat pripravite za ogled, a se kupci vedno takoj obrnejo, ker ste jim nekaj prikrivali – to je izguba časa tako zanje kot za vas.
K oglasu naložite lepe fotografije avtomobila – fotografirajte čistega in ne v premočnem soncu. Če ima avtomobil kakršno koli napako, jo ravno tako fotografirajte in objavite, da se izognete klicem o tem, kako velika je poškodba, na katerem delu avtomobila in podobno.
Boste v oglasu zapisali, da »priložite« še brezplačne zimske pnevmatike? Če se bodo za vaš rabljeni avto zanimali »preprodajalci«, jih to gotovo ne bo zanimalo in vam bodo hoteli kljub temu znižati ceno (ko bo čas za zimske pnevmatike, bodo avto že zdavnaj prodali, zato jih te ne zanimajo). Če vas bodo klicali »privat« kupci, pa je to lahko dobrodošlo, saj vsi vemo, da je lahko avtomobilska oprema draga. Odločite se sami, vendar ne pozabite, da je vedno dobro imeti kakšno »rezervo«, ki jo lahko ponudite, kadar vam skuša kupec preveč znižati ceno.
Kako oblikovati ceno?
Pri avtomobilskem zavarovanju zastopniki ocenjujejo vaš avto glede na sistem Eurotax, vendar se po njem pri prodaji vozila nikar ne zgledujte, saj daje vrednosti, ki niso tržne. Raje ceno določite glede na ceno podobnih vozil, ki se prodajajo na spletu – glede na letnik, ohranjenost, tip in moč motorja, dodatno opremo in podobno. Pogosto se vam bo zgodilo, da vam niti dodatna oprema ali boljša originalna izvedba ne bosta koristili in bo potrebno avto prodati po isti ceni, kot jo imajo enaka vozila brez dodatne opreme – odvisno od tega, kaj kupci iščejo oziroma koliko jim dodatna oprema pri posameznem avtu pomeni.
Ko določite začetno ceno glede na ostale oglase, jo seveda privlačno oblikujte: 4999 je kupcu videti za več kot en evro bolje od 5000!
Najpomembneje pri ceni pa je, da razmislite o tem, kolikšna je najnižja vrednost, za katero ste avtomobil pripravljeni prodati. Kolikšna je cena, pod katero ne greste – in seveda mora biti začetna cena glede na njo ravno pravšnja, da imate med obema dovolj manevrskega prostora za pogajanja.